Tietokonevaatimukset ylioppilaskokeissa

Kokelaan velvollisuus on huolehtia, että hänellä on kokeessa mukanaan Ylioppilastutkintolautakunnan ohjeen mukainen tietokone, virtajohto ja kuulokkeet. Tietokoneeseen on pystyttävä kytkemään Ethernet-kaapeli.

Halutessaan kokelas voi käyttää tietokoneessaan lisälaitteita: näppäimistöä, langallista hiirtä tai muuta vastaavaa osoitintyökalua. Tietokoneiden verkko-liikenne saattaa vaatia USB-liitäntäisiä lisälaitteita, kuten Ethernet- tai WLAN-adaptereita. Tarvittavien laitteiden liittämisessä voi käyttää USB-toistinta (USB-hubia), joka kokelaan on hankittava itse. Lisälaitteet eivät saa sisältää kokelaan koesuoritusta edistäviä aineistoja tai toimintoja (esim. oikoluku).

Langattomien lisälaitteiden käyttö on kokonaan kielletty. Myös lisälaitteet, joissa on mahdollisuus langattomaan käyttöön (esim. Bluetooth-kuulokkeet), on kielletty. Tietokoneet ja lisälaitteet eivät saa häiritä muita kokelaita. Kokeen valvojilla on oikeus estää häiritsevien laitteiden käyttö.

Kokelaan tulee osata käynnistää tietokoneensa lautakunnan toimittamalta USB-muistilta. Vammalan lukion järjestää pyynnöstä harjoittelumahdollisuuksia tietokoneen käynnistämiseen tutkinnon täydentäjille ja korottajille.